Opravdové Zdraví

Cesta ke skvěle fungujícímu tělu a mysli

Kombinování potravin

1. Nejdůležitější pravidlo ze všech: Ovoce jíme pouze s jiným ovocem či listovou zeleninou.

  • Ovoce nikdy nekombinujeme s ořechy/semeny/tuky či vařenou stravou (ať už jsou to vločky, jogurt, pečivo, maso, či cokoliv jiného).
  • Ovoce samo o sobě je velice rychle strávené, ale pokud se ve vašem žaludku potká s nečím „pomalejším“, žacne kvasit. To způsobí nejenom nepřijemnou plynatost a nadýmání, ale také začne vznikat ethanol, který je protoplazmatický jed, což z vašeho detoxu udělá tox :-). Prostě si tím ublížíte – dva kroky vpřed, jeden zpět.
  • Podotýkam, že toto platí i pro sušené ovoce. Musli s ovocem co se běžně prodává v obchodech je nevhodná potravina – kvasí i hrozinky s vločkami.
  • Méně zavažná je kombinace ovoce s avokádem. Někdo to může snášet hůř, někdo lépe, ale lepší a jistější je jíst avokádo spíše s listovou zeleninou či „naslano“. (Čoko-puding z avokáda a banánů je bohužel dekadentní dobrota – najdete ji v receptech ;-)
  • Podobně je na tom nelistová zelenina – lepší je si mrkev či kedlubnu dát do salátu než s ovocem, ale neměl by být problém ani s ovocem – s mrkví rozmixovanou s jablky a citrónovou šťávou mám dobré zkušenosti, a ještě jsem neslyšel, že by s tím měl nekdo trávící obtíže.
  • Rajčata považujeme za ovoce.
  • Papriky a okurky považujeme za zeleninu – jsou to sice také plody, podobně jako rajčata, ale dají se dobře kombinovat i s vařenou stravou či tuky.
  • Pokud si chcete osladit např. kaši či vločky, použijte místo ovoce raději med. Nejkvalitnější je medovicový, např. z borovic. Já můžu z vlastní zkušenosti vřele doporučit např. med od pana Dr. Ing. Jana Pintíře, Ph. D ze Šumavy, viz – http://sumavskymed.sweb.cz/ Posílá i na dobírku a ceny jsou velice výhodné, mohou být dokonce i nižší než za konvenční „medovou směsku“ z EU. Jeho med „Včelí mystérium – lesní medovicový speciální med“ s mateří kašickou, pylem a propolisem je s bežným medem nesrovnatelný. Pokud se chcete o medu (obecně) dozvědět více, mrkněte na tuto stránku – http://www.vcelky.cz/oo-cukr-nebo-med.htm Je zde například velice pěkné srovnání světlého a tmavého medu, co se týká složení.

2. Druhé pravidlo: Listová zelenina se dá kombinovat s čímkoliv. Platí i pro byliny.

  • Teď už nemáte žádnou výmluvu, proč nejíst listovou zeleninu! :-)
  • Ideální je jíst listovou zeleninu každý den. Ovoce vám dodá energii a vitamíny, listová zelenina to krásně doplní minerály a stavebními prvky pro vaše tělo. Působí také jak balzám na náš mozek a uklidňuje mysl – prostě vás lehce uzemní a hodí zpět do rovnováhy. Alkalizuje a pomáhá při detoxikaci (detoxikace je mimochodem svým způsobem nikdy nekončící proces).
  • Ať už si děláte smoothie, šťávu, ovocný salát či ovocný mix – nebo i cokoliv vaříte, přihoďte do toho trošku listové zeleniny! (Pokud vaříte, tak listovou zeleninu samozřejmě nevařte, ale udělejte si salátek). Nejlépe vic druhů. Ze začátku stačí hrstka, ale než se nadějete, budete si k snídani dávat hlávku salátu rozmixovanou s banány :-)
  • Nejlepší je si listovou zeleninu sám pěstovat – čerstvost je u ní velice důležitá, a čerstvě utrženou nic nepřekoná. Některé druhý se dají pěstovat i celoročně v bytech (např. mihuna a mizuna, kadeřavá petržel, máta, bazalka, pažitka atd).
  • Pokud zrovna není sníh, vyražte ven pro pampelišky (dají se jíst celé, ale nejvhodnější jsou listy), sedmikrásky, mladé kopřivy (na natrhání to chce rukavice, ale po rozmixování/odšťavnění už se není čeho bát, a jsou lahodné), šťovík, mátu či jiné byliny. Naučtě se je poznávat a využívat! (Sám mám v tohle rezervy, ale naštěstí kopřivy a pampelišky jsou jedny z nejhodnotnějších potravin vůbec (podle mě doslova superfood), pozná je každý, a rostou všude. Dokonce se dají jíst i s kořeny! :-)
  • Bonusový tip: Vyhledejte, které květy jsou jedlé, a naučte se je poznávat – jako dekorace jídla je to dokonalé, a trošku si tím i spestříte jídelníček, což nikdy není na škodu. Pro inspiraci: Pampelišky, sedmikrásky, měsíčky, růže, popence, hluchavky, heřmánek, macešky, lichořeřišnice, kopretiny, mateřídoušky, jetel a další.
  • Okurky a papriky se také dají bezpečně kombinovat s většinou potravin, bohužel to neplatí o rajčatech – opakuji, že by se měla považovat za ovoce.

3. Třetí pravidlo: Potraviny, které není vhodné kombinovat, by se ani neměly potkat ve vašem žaludku

  • Výsledek by byl opět kvašení
  • Pokud sníte ořechy či vařenou/tučnou stravu, počkejte aspoň 2-4+ hodiny než se pustíte do ovoce.
  • Pokud sníte ovoce, situace je o něco lepší – stačí čekat cca. 1 hodinu. Někdy by stačilo i méně, ale obecně je lepší neriskovat. Záleží také na zkonzumovaném množství, někdy je třeba pro optimální výsledky čekat i déle než hodinu.
  • Naprosto ideální je jíst pouze když vám kručí v břiše a máte opravdu hlad

4. Čtvrté pravidlo: Jiné tekutiny než vodu považujeme za jídlo.

  • Káva, melta, mléko kravské i sojové je vařená strava. Platí pro ně tedy stejná pravidla jako pro vařenou stravu – neměly by se potkat s ovocem.
  • Zapít ovoce čajem také není ideální. Nejlepší čaj je kvalitní zelený a bílý, bylinkový je také dobrý.
  • Zvykněte si pít čistou vodu, nejlépe kojeneckou, filtrovanou či destilovanou. To je jediná tekutina (kromě ovocných a zeleninových šťáv) kterou můžete opravdu potřebovat.
  • Po sušeném ovoci doporučuji se napít – sušené ovoce je koncentrovaná a dehydrovana potravina, a po její konzumaci tělu voda pomůže. Také pomůže odstranit zbytky sušeného ovoce ze zubů, které mohou působit nepříznivě na váš chrup (kvůli oné koncentrovanosti).